המטרונית – מערכת הסעת ההמונים של מטרופולין חיפה
כרבע מיליון נוסעים גודשים מדי יום את קווי התחבורה הציבורית המחברים בין חיפה, הקריות, נשר וטירת כרמל, באמצעות אוטובוסים, רכבות ומוניות. העומס התחבורתי הפוגע באיכות החיים של תושבי המטרופולין, הביא ליצירת מערכת תחבורה חדשה ומתקדמת – המטרונית.
משרד התחבורה באמצעות חברת "יפה נוף", יזם את הקמתה של מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים (brt (bus rapid transit, הפועלת כיום בהצלחה רבה בעשרות ערים מתקדמות ברחבי העולם, ובקרוב ב-3 צירים מרכזיים בין חיפה והקריות.
המטרונית או (brt (bus rapid transit, מבוססת על שלושה רכיבים עיקריים:
מערכת "המטרונית" מורכבת מ- 3 קווי שירות:
הראשון - מאזור צפון הקריות, דרך כביש 4 והעיר התחתית של חיפה ועד מרכזית חוף הכרמל.
השני - מקרית אתא למסוף בת גלים דרך כביש 4 והעיר התחתית של חיפה. השלישי - מקרית ים וקרית חיים להדר בחיפה.
הקו הראשון של מטרונית יתן שרות 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.
יתרונות ה"מטרונית":
- תדירות גבוהה – זמן המתנה קצר בתחנות
- אמינות – מאפשרת תכנון זמני יציאה והגעה
- התחשבות בסביבה – מפחיתה זיהום אויר ורעש
- קדמה טכנולוגית – כלי רכב מתקדמים ונוחים, המשפרים את חוויית הנסיעה
הקווים המזינים:
על מנת לשפר את נגישות תושבי האזור לתוואי המטרוניות, שודרג בהתאמה מערך קווי השירות של האוטובוסים במטרופולין, כך שיאפשר הזנת נוסעים יעילה מהשכונות השונות אל צירי המטרונית.
מערכת הסעת המונים מודרנית – לתכנן את הנסיעה ולהנות מהדרך.
קצת מספרים..
37 ק"מ של מתצ"ים (מסלולי תחבורה ציבורית), שלאורכם מתוכננים 4 מסופים וכ-150 תחנות, יוקדשו למטרוניות. המסופים: קריות (כורדאני), מרכזית המפרץ, בת גלים וחוף הכרמל, יחד עם התחנות, יאובזרו בתשתיות מתקדמות לטובת הציבור: סככות המתנה, מערכות מידע בזמן אמת וכרטוס אוטומטי, ריהוט רחוב חדש ואמצעי בטיחות.
קרוב ל-100 מטרוניות, כל אחת באורך של כ- 18 מטרים ינועו בצירי תנועה ייעודיים. כל אחת מהן מצוידת במנוע דיזל משופר או במנוע היברידי (חשמלי-דיזל).